2017. január 29., vasárnap

Az évszázad mérkőzése


43 Grand Slam-győzelem egy képen - Fotó: 24.hu

Két évvel ezelőtt, Stan Wawrinka párizsi győzelme után írtam ugyanezen a blogon egy jegyzetet, melyben a modern férfi tenisz őrségváltásáról értekeztem. Olyan kijelentéseket tettem, mint hogy „a Federer-Nadal dominancia a múlté”, természetesen „a teniszükkel, játékstílusokkal együtt”, illetve „miközben én felnőttem, ők megöregedtek” és hogy senkiben se maradhassanak kétségek, így „végérvényesen”. Soha életemben nem tévedtem még ekkorát.

Jelenleg ugyanis itt ülök a tizenharmadik kerületi egy csillagos Góliát Hotelben, és a 360 pixeles akadozó streamen hallgatom Roger Federer győzelmi beszédét. Az Australian Openről. Sőt, emelem a tétet! Mindezt úgy teszem, hogy két perccel korábban Rafael Nadalt hallgattam… Ezek után nem igazán tudom eldönteni, hogy 2007-et vagy 2017-et írunk-e pontosan. Mondjuk Nadalon nem halászgatya van, szóval lehet mégis inkább 2017-et.

Ez viszont azt jelenti, hogy a svájci játékos már 35 éves, a spanyol pedig 30. Lassan tehát akár indulhatnának is párosban együtt a szenior világbajnokságon. Most mégis az Australian Open fináléját fejezték éppen be. És igen, nem a Legends kategória döntőjét, hanem a férfi egyénijét. Federer hat hónapot hagyott ki sérülés miatt a torna előtt. Nadal csak kettőt. Mégis mi történt itt?

Djokovic kikapott egy szabadkártyás üzbégtől. Murray elvérzett egy ex-szovjet szerva-röpte játékos ellen. Federer öt szettben megverte Nishikorit. Meg Wawrinkát is. Berdych ellen három is elég volt neki. Nadal döntő játszmában búcsúztatta az ex-szovjet játékos öccsét. Meg Dimitrovot is, szűk öt óra alatt. Raonic ellen elég volt neki is három szett. Dióhéjban ennyi történt az elmúlt két hétben. Na, jó, de akkor mi történt ma?

Federer megnyerte az első játszmát. Nadal a másodikat. Federer hozta a harmadikat. Nadal meg a negyediket. Aztán jött a slusszpoén, és a svájci játékos megfordította a döntő szettet. Így megnyerte tizennyolcadik Grand Slam-trófeáját. Röviden ennyi.

Ez a mérkőzés egy álom volt. Egy időutazás. Mint amikor lemész a pincédbe, és találsz egy utolsó darabot a tíz évvel korábban elfogyott kedvenc évjáratú borodból. Titkon mindig is bíztál benne, hogy még egy darab csak rejtőzik valahol, de ezt nyíltan sosem merted magadnak bevallani. Most mégis megtalálod. És jobb, mint valaha.

Hálás vagyok, hogy húszévesen is láthattam játszani gyerekkori kedvencemet. Egy Grand Slam-döntőben. 2017-ben. Hálás vagyok, hogy ezt a mérkőzést legnagyobb riválisa ellen játszhatta. Hogy mindketten egészségesek voltak. És hogy mindketten életük játékát tudták nyújtani. Hálás vagyok, hogy láthattam ezt a mérkőzést. Legendás volt.

Az előbb hívott fel telefonon gyerekkori barátom. Mindketten nagy Federer-szurkolók vagyunk. Felidézett nekem egy történetet, még általános iskolás korunkból. Valami osztálykirándulás lehetett, vagy hasonló. Sétáltunk felfelé Pécsen, a Tettyére, és azt tárgyaltuk, vajon mennyi ideje lehet még vissza Federernek és Nadalnak. Arra jutottunk, hogy már nem túl sok, de a spanyolnak talán kicsit több. Akkor körülbelül 2008-at írhattunk. Ma 2017-et. Egy évtized eltelt azóta. És ismét ezt tárgyaljuk.

Nem fantasztikus?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése